Allt fler företag inser att klimatförändringarna påverkar deras resultat. Extrema väderhändelser stör affärsverksamheten och leder till förlorade intäkter och kostsamma reparationer.

Stigande temperaturer och förändrade vädermönster gör det svårare att köpa in material. Efterfrågan på produkter som eldningsolja eller skidutrustning kan minska.

Företagen måste se utanför sina väggar och ta ett helhetsgrepp för att förstå hur en varmare värld kommer att påverka alla delar av deras värdekedja.

  • Riskhantering Riskhantering är den disciplin som dokumenterar hur företag identifierar, analyserar och hanterar risker. För att bedöma en risk undersöker företagsledare dess sannolikhet (frekvens) och allvarlighetsgrad. De prioriterar sedan risken utifrån hur den påverkar företagets resultat. Internt får ledande företag en bättre förståelse för sin klimatpåverkan genom att mäta och hantera sina koldioxidavtryck och ”handavtryck” – de utsläpp som genereras genom deras försäljning och användning av produkter. De förbereder sig också för framtida lagstiftning genom att investera i initiativ för att minska utsläppen och offentligt rapportera om sina ansträngningar att göra detta. Företagen måste också ta hänsyn till de indirekta effekterna av klimatpolitiken, t.ex. högre bränsle- och elpriser till följd av restriktioner för utsläpp av växthusgaser. På samma sätt kan minskad turism och minskade inkomster till följd av klimatförändringar påverka företag som är beroende av turistintäkter. I varje enskilt fall måste företagen utveckla en strategi för att hantera dessa effekter. De kan behöva investera i alternativa intäktskällor eller anpassa sin affärsmodell.
  • Företagsstrategi Företag som vidtar djärva åtgärder – och lägger om strategi och verksamhet för att förutse och kringgå riskerna med klimatförändringarna – kommer att befinna sig i en bättre position när regeringarna så småningom inför bindande riktlinjer. Försiktiga företagare kan vara benägna att undvika sådana åtgärder genom att satsa på vad som ofta framställs som ”win-win”-lösningar, t.ex. investeringar i energieffektivitet med snabb återbetalning. Men sådana åtgärder kan också ha dolda kostnader. Om en koldioxidskatt eller ett cap-and-trade-program inte är väl utformat kan till exempel ett företags vinster påverkas av att verksamhet och utsläpp flyttas från reglerade till icke-reglerade länder (till följd av så kallat koldioxidläckage). Genom att göra djärva val i förväg kan företagen se till att de har tillgång till koldioxidsnål teknik, få en plats vid bordet där politiken utformas om det behövs och bygga upp sitt varumärkes rykte hos kunder och aktieägare. Ett växande antal företag har frivilligt antagit klimatrelaterade mål, som kan vara antingen absoluta eller relativa i förhållande till storleken, tillväxten och arten av deras egna produktionsprocesser och branschkonkurrens.
  • Anpassning De bästa företagen kommer att ha en affärsstrategi för klimatförändringar som går längre än att bara mildra effekterna. De kommer att förstå sitt koldioxidavtryck och utsläppen från sina produkter, kunder, leverantörer och verksamheter. De kommer att arbeta med tillsynsmyndigheter och andra viktiga intressenter för att utforma politiken. De kommer att delta aktivt i en rad olika initiativ, t.ex. fastställande av utsläppsmål, system för handel med utsläppsrätter och standarder för förnybar energi. De kommer att kunna identifiera och utnyttja nya möjligheter. De kommer att hjälpa sina marknader att förbereda sig för klimatrelaterade katastrofer, t.ex. genom att investera i den infrastruktur som behövs för att stödja återhämtning efter katastrofer. De kommer att bygga goodwill med sina samhällen och med andra företag i sina leveranskedjor, inklusive traditionella konkurrenter, genom att samarbeta om lösningar på gemensamma utmaningar, t.ex. vattenförvaltning. Vissa företag kommer att frestas att göra kortsiktiga vinster på statliga subventioner av t.ex. majsbaserad etanol eller solenergi. Men en sådan politik är inte hållbar och kommer inte att lösa klimatproblemet. Starka företagsledare kommer att vilja ha ett transparent system som prissätter utsläpp som alla andra knappa resurser.
  • Styrning Klimatpolitikens inverkan på ditt företag kanske inte alltid är omedelbart synlig. Men ledningsfunktioner, inklusive riskhantering, säkerställande av att ditt företag följer lagstiftningen och rapportering av koldioxidutsläpp, måste beaktas av cheferna. Det är allmänt känt att företag som agerar tidigt när det gäller klimatförändringar kan dra nytta av fördelarna med en ekonomi med lägre koldioxidutsläpp. Detta innebär besparingar, från energieffektivitetsförbättringar till minskade produktionskostnader och bättre produktförsäljning. Å andra sidan finns det farhågor om att ensidig inhemsk klimatpolitik kan skada konkurrenskraften genom att höja kostnaderna för att producera i det landet – ett fenomen som kallas koldioxidläckage. Detta kan leda till att företag flyttar sin verksamhet eller utsläppsintensiva aktiviteter utomlands. Regeringarna skulle kunna bekämpa koldioxidläckage genom att införa gränsskatter som beskattar de utsläpp som är inbäddade i importerade varor. Detta skulle dock vara komplicerat att administrera och kräva godkännande från handelspartner. Istället kan regeringarna välja att främja förnybara energikällor genom subventioner för etanolbaserad energi och vindkraft.